Wednesday, June 2, 2010

CATATAN

Yuhuuuuuuuuuuu….kat sini tiada apa yang aku ingin coretkan Cuma aku igin ceritakan serba sedikit pengalaman aku semasa duduk di johor….emmm…

Aku pendekkan cerita, semasa aku tinggal di rumah mak angkat aku ni, tiba-tiba datang seorang budak bernama WAN.Dia tinngal di sebelah rumah mak angkat aku, jika kita melihat WAN dari luaran tampak sempurna tapi hakikatnya WAN sebenarnya cacat dari segi fizikal….aku melihat WAN….wajahnya ceria tanpa ada banyak masalah, walaupun dalam hatinya penuh dengan masalah…aku tenung muka WAN……WAN akhirnya bersuara dia memanggil aku panggilan KAKAK…aku pun menolehnya lagi…sungguhn sedih…

Dia memberitahu aku bahawa mak dia telah dihantar ke hospital, aku terkejut….aku tanya lagi kenapa boleh jadi macam tu WAN???

WAN membeitahu aku bahawa mak dia mengamuk seperti orang gila…..WAN meneruskan ceritanya lagi dan terus bercerita tentang masalahnya….WAN memberitahu bahawa pagi tadi maknya suruh dia makan tahi dan minum air kencing….aku mengucap panjang….WAN pandang muka aku lagi….aku cuma boleh berkata “ betul ke ni WAN,”

“betul la kak,”.aku hanya menggelengkan kepala sahaja, aku membuat pekiraan mugkin ibunya mempunyai terkanan dalam dirinya. Takkan ada ibu di dunia sanggup melihat anaknya makan tahi…..cuba anda bayangkan?????????

WAN kembali ceria apabila selesai menceritakan masalahnya, aku Cuma berkata “takpa la WAN mungkin mak WAN saja nak tengok WAN boleh beza tak tahi dan makanan,” sambil aku tergelak mana taknya jawapan bodoh yang aku bagi sebenarnya…huhuhuhu

WAN hanya tersenyum pahit……untuk memberi WAN gembira aku suruh dia menyanyi…..dia pun menyanyi…aku Cuma tergelak apabila mendengar WAN menyanyi….dalam hati aku berkata…

“berilah WAN kebahagiaan supaya dia tahu erti hidup,” aku ingin menitiskan air mata apabila melihat WAN berjalan walaupun aku tahu dalam dirinya sarat dengan penderitaan hidup yang harus dia tempuhi….dia melambaikan tanganya kepadaku…..aku membalasnya dengan penuh mesra sekali…….

“BYE WAN SEMOGA KAU GEMBIRA MENGHADAPI HIDUP YANG PENUH DENGAN LIKU-LIKU HIDUP YANG MENCABAR….TABAHLAH HATIMU SEPERTI IKAN DI LAUT YANG PERNUH DENGAN OMBAK DAN LAUT…SELAGI TURUNYA HUJAN KAU PASTI AKAN MENANGIS…ANGGAPLAH IA SEBAGAI CABARAN HIDUP YANG HARUS DI TEMPUHI”,

No comments:

Post a Comment